KUPO eli Kulttuuripolku

Kotiseutu- ja kulttuuriopetuksen opetussuunnitelma

Koulujen Kulttuuripolku (KUPO) on Järvenpään esi- ja perusopetuksen kotiseutu- ja kulttuuriopetuksen opetussuunnitelma, joka etenee vuosiluokittain. Sen tavoitteena on tarjota jokaiselle järvenpääläiselle lapselle ja nuorelle yhtäläiset mahdollisuudet tutustua omaan kotiseutuun ja sen kulttuuritarjontaan. Perusopetus koordinoi toimintaa yhdessä kulttuuri- ja tapahtumapalveluiden kanssa.

Kyrölän koulun oppilaiden Kalevala-aiheisia kuvataidetöitä

Esiopetusvuosi: tutustutaan leikkiympäristöön – opitaan leikkimällä

Lasta innostetaan käyttämään mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä oppimisympäristöissään. Hän tutustuu esiopetuksen leikkiympäristöön ja sen mahdollisuuksiin uusien tietojen ja taitojen opettelussa. Lapsi osallistuu leikkiympäristön suunnitteluun ja muokkaamiseen.

1. luokan kevät: tutkitaan lähiympäristöä – koulu ja sen ympäristö

Yhden oppitunnin retki koululla ja sen ympäristössä. Katsellaan erilaisia rakennuksia kuvataideopettajan johdolla ja pohditaan, miten ympäristö on muokkautunut nykyiseen muotoonsa. Toisella oppitunnilla loihditaan pieni merkki kouluympäristöön: luokan yhteinen teos, joka jää kouluun tai sen pihalle tekemään paikasta kauniimman ja omemman.

2. luokan aikana: lautapelillä Tuusulanjärvi tutuksi

Opettajan ohjauksessa pelataan Tuusulanjärven taiteilijayhteisöstä tehtyä lautapeliä. Kotiseudun historia ja taiteilijayhteisö tulevat tutuksi hauskalla tavalla noppaa heittämällä ja nappulaa siirtämällä.

2. luokan syksy: Vennyn vieraana

Ahola on kirjailija Juhani Ahon ja taidemaalari Venny Soldan-Brofeldtin entinen kotitalo Tuusulanjärven rannalla. Vierailulla kuullaan tarinoita Aholassa asuneesta perheestä. Taidemaalari Venny avaa ovet monipuolisen taiteensa maailmaan ja kirjailija Juhani raottaa kirjoittamiensa lastujen salaisuutta.

2., 4. ja 7. luokat: kirjastovierailut – lukukipinää ja tiedonjanoa sytyttämässä

Kirjasto tarjoaa kirjastonkäytön opetusta eri luokka-asteille kohderyhmän taitotason mukaisesti. 2.-luokkalaisten kanssa pohditaan sitä, miten kirjastossa toimitaan ja miten löydetään hyvää luettavaa.

4.-luokkalaiset tutustuvat kirjaston hyllyjärjestykseen ja harjoittelevat luettavan löytämistä hyllystä. 7.-luokkalaisten kanssa jatketaan samoilla teemoilla, kun kirjastotietoutta laajennetaan lastenosaston ulkopuolelle ja opetellaan etsimään aineistoa ja käyttämään kirjastokorttia monipuolisesti.

3. luokan syksy: museo menee kouluun – ennen aikaan Järvenpäässä

Oppilaat pääsevät aikamatkalle paikallishistoriaan. Vierailun aikana katsellaan yhdessä vanhoja karttoja ja valokuvia. Lisäksi tutustutaan museon kulttuurihistoriallisen kokoelman esineisiin sekä oman koulun historiaan.

3. luokan kevät: draamallinen opastus – VSB ja kadonnut väripaletti -kaupunkiseikkailu

Venny Soldan-Brofeldt saapuu yli sadan vuoden takaa visiitille Järvenpäähän. Kaupungin keskustan tuntumassa kulkevan kävelykierroksen aikana Venny kertoo menneistä ajoista ja oppilaat tämän päivän Järvenpäästä.

4. luokan syksy: Ainolassa Sibeliusten vieraana

Vieraillaan tunnetuimman järvenpääläisen, säveltäjämestari Jean Sibeliuksen, taiteilijakodissa Ainolassa. Oppaan johdolla kurkistetaan Ainolan arkeen ja juhlaan.

4. luokan kevät: konsertti Sibelius-salissa – elämys musiikin maailmaan

Musiikkiopiston nuoret solistit soittavat yhdessä musiikkiopiston sinfoniaorkesterin kanssa. Samalla päästään myös tutustumaan eri soittimiin ja kenties inspiroidutaan musiikkiharrastuksen pariin!

4. luokan kevät: teatteripajoissa teatterin taikaa!

Kurkistetaan kulissien taakse ja tehdään teatteria Järvenpää-talon kellariteatterissa yhdessä kokeillen. 

5. luokan syksy: pakopeli Vanhankylänniemen historiallisissa maisemissa

Vanhankylän kartanossa kuullaan aluksi alueen historiasta. Sen jälkeen pakopeli vie pelaajat läpi kartanon historian ihmissuhdedraamojen ja saippuasarjamaisten käänteiden. Kartanon menneisyyttä ovat ravistelleet muun muassa oven taakse ilmestyneet yllätysvauvat sekä testamenttiriidat. Pelaajat tutustuvat tarinoihin pakopeliin kuuluvan tiimityön ja loogista päättelyä vaativien hauskojen pulmatehtävien kautta.

5. luokan kevät: Taideyliopisto tarjoilee elämyksiä – musiikkia tai tanssia Sibelius-salissa

Järvenpää-talon Sibelius-salissa tapahtuvan ohjelman tuottaa Taideyliopisto ja se sisältää pääsääntöisesti musiikkia, mutta välillä tiedossa voi olla tanssia tai teatteriakin! Esitykset ovat osa Järvenpään kaupungin ja Taideyliopiston yhteistyötä.

6. luokan syksy: käynnit kotikaupunkimme kirkoissa ja moskeijassa

Tutustutaan Järvenpään kirkkoon, Järvenpään moskeijaan ja Järvenpään ortodoksiseen kirkkoon sekä näiden arkkitehtuuriin ja taiteeseen. Liikutaan polkupyörin tai kävellen opettajien kanssa.

6. luokan kevät: lähdetään retkelle Lemmenlaaksoon!

Retki tehdään kevätkukinnan aikaan opettajan johdolla luontopolkua seuraten kuulo- ja näköhavaintoja tehden. Opettaja vinkkaa oppilaita havaitsemaan rastipisteiden erityispiirteitä. Samalla perehdytään Lemmenlaakson luontopolku –oppaaseen. Retken aikana oppilaat myös valokuvaavat luontopolun kasveja ja maisemaa.

7. luokan syksy: vierailu Suvirannassa – Suvirannan stemminki

Suviranta on Tuusulanjärven rannalla sijaitseva taiteilija Eero Järnefeltin ateljeehuvila, jota ympäröi englantilaistyylinen vehreä puutarha ja jonka sisällä voi edelleen aistia 1900-luvun alun tunnelman. Vierailulla pohditaan taiteilijayhteisön arkea lasten näkökulmasta. Miten sujui Suvirannan lasten, Sarrin, Larrin ja Pullen kotikoulu? Miten lapset viettivät vapaa-aikaansa sata vuotta sitten?

7. luokan kevät: muusikon vierailu koululla – artistielämää!

Muusikko tulee kertomaan elämästään ja vastaamaan aiheesta herääviin kysymyksiin, kuten opinnoistaan, instrumentistaan sekä musiikistaan.

8. luokan syksy: vierailu Järvenpään taidemuseoon – onks toi taidetta?

Museovierailulla tutustutaan taidemuseon näyttelyyn ja pohditaan taiteen merkityksiä, näkökulmia ja vaikutteita. Tällä opastuksella on lupa kyseenalaistaa näkemäänsä. Vierailun aikana tehdään oma kommentoiva taideteos tai taidekritiikki.

 8. luokan kevät: teatterivierailu – mennään teatteriin!

Järvenpään teatteri tarjoaa mahdollisuuden tulla katsomaan Järvenpään teatterin nuorten esitystä vapaa-ajalla. Ennen teatteriretkeä tutustutaan teatterietikettiin sekä saadaan ohjeet teatterilippujen tilaamiseen.

9. luokan syksy: Koulukino – ajatuksia herättäviä elokuvia

Koulussa katsotaan yhdessä ajankohtainen laatuelokuva, jonka teemaan syvennytään elokuvakasvatuksen keinoin.

Koulukino tuo koululaiset yhteisen elokuvateatterielämyksen äärelle, vahvistaa oppilaiden elokuvanlukutaitoa ja avartaa maailmankatsomusta. Elokuviin liittyvien oppimateriaalien avulla opitaan niin media-, taide- kuin tunnekasvatustakin.

9. luokan kevät: vierailu Aholassa – porsaat on irti!

Vierailun aikana sukelletaan kirjailija Juhani Ahon ja kuvataiteilija Venny Soldan-Brofeldtin elämään Aholassa, Tuusulanjärven taiteilijayhteisön vaiheisiin sekä 1900-luvun alun yhteiskunnalliseen ja poliittiseen tilanteeseen Suomessa. Mitä tarkoitti, jos puhelinkeskuksesta soitettiin Aholaan ja sanottiin ”Porsaat on irti”?

Lisäksi KUPO-Extrat tarjoavat vaihtuvia kulttuurivierailuja eri ikäryhmille vuosittain.

Kakkosluokkalaiset tutustuvat Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön lautapelin avulla.

Opettajien KUPO-ajelu elokuussa

Syksyisin uudet opettajat pääsevät linja-autokierrokselle KUPOn maisemissa. Retken aikana nähdään taiteilijakoteja, joissa vieraillaan oppilaiden kanssa vuoden aikana. Mikä KUPO on ja miten se avaa kotiseututuntemusta oppilaille? Monet opettajat ovat kotoisin muualta kuin Järvenpäästä, ja siksi heille on hyvä tarjota heti lukuvuoden alkuun tiivis tutustumiskierros alueen historiaan.

KUPOssa ovat mukana

Tahdotko jakaa jutun? Se käy kätevästi tästä!