Kadut, puistot ja ympäristö

Imagotutkimus: Suomalaiset tuntevat Järvenpään entistä paremmin ja mielikuva on aiempaa myönteisempi

Järvenpään kaupunki tunnetaan joka puolella Suomea vuonna 2021 paremmin kuin kaksi vuotta aiemmin, kertoo tuore imagotutkimus. Sen mukaan tunnettuus on lisääntynyt kaikissa ryhmissä, joita tutkimuksessa olivat pääkaupunkiseutu, Keski-Uusimaa, Uusimaa, lähimaakunnat ja muu Suomi. Erityisen paljon tunnettuus on noussut lähimaakunnissa: 31 prosenttia vastaajista kertoi tuntevansa kaupunkia ainakin jonkin verran, kun lukema vuonna 2019 oli 14 prosenttia.

Järvenpään kaupungin imagotutkimus teetettiin nyt toisen kerran. Tutkimuksen toteutti molemmilla kerroilla Taloustutkimus Oy. Vuoden 2019 tutkimus toistettiin tammikuussa 2021 lähes identtisenä vertailtavuuden vuoksi. Vastauksia saatiin kaikkiaan 1838 (2019: 1740) kappaletta. Vastaajista järvenpääläisiä oli 727 (2019: 607).

– Imagotutkimuksen tulokset osoittavat, että mielikuva Järvenpäästä on kehittynyt hyvään suuntaan.  Suomalaisten muuttohalukkuus kaupunkiin on lisääntynyt entisestään ja se on myös realisoitunut. 45 000 asukkaan raja lähestyy kovaa vauhtia. Kaupunkiin rakentuu koko ajan paljon uutta ja koteja on tarjolla eri elämäntilanteissa oleville ihmisille ja perheille, kaupunginjohtaja Olli Naukkarinen sanoo.

Pääkaupunkiseudulla asuvista vastaajista 26 % kertoi, että Järvenpää houkuttelee vakituisena asuinkaupunkina erittäin tai melko paljon. Vuonna 2019 lukema oli 21 %. Lähimaakunnissa asuvia Järvenpäähän muutto kiinnostaa myös huomattavasti enemmän kuin kaksi vuotta sitten: melko tai erittäin paljon kiinnostuneiden määrä on tuplaantunut 12 prosentista 24 prosenttiin vastaajista.

Imagotutkimuksen tulosten mukaan suomalaisten kokonaisnäkemys Järvenpäästä on myönteisempi kuin vuonna 2019. Silloin 37 % vastaajista kertoi näkemyksestä olevan erittäin myönteinen tai myönteinen, 2021 vertailuluku on 42 %. Neutraalisti Järvenpäähän suhtautuvien määrä on pysynyt samana, 41 prosentissa. Erittäin tai melko kielteisesti suhtautuvien osuus on vähentynyt yhdeksästä prosentista kahdeksaan prosenttiin. Myös uutisointi Järvenpäästä nähdään myönteisempänä kuin kaksi vuotta sitten, vaikkakin uutisointia on havaittu vähemmän kuin 2019.

– Imagotutkimuksen tuloksia on kahden vuoden ajan hyödynnetty kaupunkibrändin rakentamisessa. Kaupungin viestintää ja markkinointia on kehitetty voimakkaasti uuden brändin pohjalta. Tulokset alkavat nyt näkyä, viestintäjohtaja Heli Vastamäki sanoo.


Menestystekijöistä pidetään kiinni, heikkouksiin puututaan

Imagotutkimuksen 2021 mukaan Järvenpään tärkeimpiä menestystekijöitä ovat järvenpääläisten itsensä silmissä kaupungin vetovoimaisuus, turvallisuus ja yhteisöllisyys. Monet Järvenpäässä asuvat tuntevat olevansa identiteetiltään järvenpääläisiä. Arkielämän asioiden hoito sujuu tiiviissä kaupungissa hyvin ja helposti.

Sekä järvenpääläiset että muualla asuvat ovat laajasti sitä mieltä, että uudet asukkaat ovat Järvenpäähän tervetulleita. Muualla asuvien silmissä Järvenpään suurin vahvuus on se, että kaupunkiin on helppo tulla. Järvenpää tunnetaan laajasti kulttuurikaupunkina. Varsinkin Sibeliuksen Ainola suomalaisille tuttu.

– Nojaamme vahvuuksiin, mutta niitä ei pidä ottaa itsestäänselvyyksinä, vaan jatkuvasti vahvistaa, Vastamäki muistuttaa.

Imagotutkimuksessa nousi esiin myös Järvenpään koettuja heikkouksia, joista muutamat liittyvät kaupunkikeskustan elävyyteen ja kaupallisten palveluiden riittävyyteen.

– Näissä tuloksissa näemme parannusta tulevina vuosina, kun kaupungin keskusta lähtee rakentumaan uusiksi, Bulevardikortteli kärkenä, kaupunginjohtaja Naukkarinen sanoo.

Koettuja heikkouksia, joihin voidaan puuttua muun muassa viestinnän ja markkinoinnin keinoin, ovat viestintäjohtaja Heli Vastamäen mukaan kaupungin vetovoimaisuus muualla asuvien silmissä, kiinnostavuus työpaikkana sekä mielikuva kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta Järvenpäässä.

– Lisäksi imagotutkimus osoitti, ettei järvenpääläisten mielikuva kaupungin pyrkimyksestä ottaa asukkaat mukaan kehittämiseen ole parantunut. Osallisuuden edistämisen työsarkaa siis riittää tuleville vuosille, hän toteaa.

Järvenpään kaupungin imagotutkimus toteutetaan seuraavan kerran vuonna 2023.

Tutustu imagotutkimuksen tuloksiin (pdf)

Kuuntele Järvenpääpuhe-podcast aiheesta

Tahdotko jakaa jutun? Se käy kätevästi tästä!