Opetus Mankalassa

Lukuvuoden koulukohtaiset tavoitteet ja kehittämiskohteet

Koulun painopisteenä tänä lukuvuonna ovat Järvenpään kaupungin yhteiset painopisteet eli perustaitojen vahvistaminen ja hyvinvointitaidot.

Hyvinvointitaidoissa koulumme tavoite ja teema on kaveritaidot ja “Uskalla olla oma itsesi”. Teema näkyy mm. luokkien pitämissä päivänavauksissa ja hyvinvointioppitunneilla.

Koulupäivän aikataulut

  • 1. oppitunti klo 8.00-8.45
  • 2. oppitunti klo 8.45-9.30
  • Välitunti klo 9.30-10.00
  • 3.-4. oppitunti 2 x 45 min + 20 min ruokailu klo 10.00-11.50
  • Välitunti klo 11.50-12.15
  • 5. oppitunti klo 12.15-13.00
  • Välitunti klo 13.00-13.15
  • 6. oppitunti klo 13.15-14.00
  • 7. oppitunti klo 14.00-14.45

Koulun uskonnolliset ja vaihtoehtoiset tilaisuudet

Mankalan koulu käy lukuvuoden aikana kaksi kertaa kirkossa (joulun aikaan ja pääsiäisenä).  Päivämäärät selviävät myöhemmin ja ne ilmoitetaan oppilaiden huoltajille rehtorin tiedotteessa ennen tapahtumia. Pääsiäiskirkon yhteydessä järjestetään isovanhempien kouluun tutustuminen ja  kahvitilaisuus 1.lk:n oppilaille. Kirkkotapahtumien aikana koululla järjestetään vaihtoehtoinen tilaisuus. 

Valinnaisaineet lukuvuonna 2024-25

3.-5. -luokkalaisilla on valinnaisainetta 2 tuntia joka toinen viikko. Valinnaisaineet toteutetaan yhden luokka-asteen kesken opettajien suunnittelemalla tavalla. Oppilaat pääsevät vaikuttamaan toteutettavien valinnaisaineiden sisältöihin osallistumalla suunnitteluun ja ideointiin.

Monialaiset oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen (päivitettävänä 24-25)

1-2lk: 

  • Hyvinvointitaidot ja kaveritaidot ovat koko lukuvuoden arjessa esillä.
  • MOK toteutetaan koko alkuopetuksen oppilaista muodostuvissa sekaryhmissä tammi-helmikuussa. Aiheena Aika ja avaruus. Projektimme kestää 2 viikkoa.

3.lk

  • Suomi ja hyvinvointitaidot. Suomi-teemaa käsitellään ympäristöopissa, äidinkielessä, musiikissa ja kuvataiteessa. Englannin tunneilla käsitellään aihetta myös soveltuvin osin. Hyvinvointitunteja pidetään joka toinen viikko. Teemat näkyvät myös muissa oppiaineissa mahdollisuuksien mukaan.

4.lk

  • Tuusulanjärvi. Luokat tekevät retken syksyllä ja keväällä Tuusulanjärvelle, jossa tutkitaan Tuusulanjärveä erilaisilla menetelmillä ja erilaisista näkökulmista. Koulussa käsitellään tutkittua tietoa lukuvuoden aikana.

5.lk

  • Kivikausi-teemaa käsitellään läpäisevästi eri oppiaineissa (suomen kieli ja kirjallisuus, kuvataide, historia, musiikki).

6.lk

  • Uusi aika Pohjolassa -teemaa käsitellään eri oppiaineissa (suomen kieli ja -kirjallisuus, kuvaamataito, musiikki ja ympäristöoppi).

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Koulussamme toimintamallina on yhteisopettajuus. Alkuopetuksessa 1-2A, 1-2B ja 1-2C toimivat kahden opettajan luotsaamana ryhmänä ja 3-6 luokilla toimitaan kolmen opettajan tiiminä.  Opettajapari/tiimi suunnittelee, toteuttaa ja arvioi opetusta yhdessä erityisopettajien ja koulunkäynninohjaajien kanssa. 3-6 -luokilla oppitunteja on palkitettu luokka-asteen sisällä.

Opetusjärjestelyt joustavat ja muuntuvat oppilaiden ja tilanteiden tarpeen mukaan. Toteutamme pääosin pienemmässä kokoonpanossa opiskelua, mutta myös samanaikais- ja yhteisopettajuutta tarpeen ja tilanteen mukaan. Pyrimme tukemaan jokaista oppilasta yksilöllisesti. Toteutamme opetuksessa kolmiportaista tukea, johon kuuluvat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Toimintakulttuurimme pohjautuu oppilaiden vahvuuksien tunnistamiseen.

Mankalan koulun oppilaskunta

Koulussamme toimii oppilaskunta, josta on koottu oppilaskunnan hallitus, johon kukin luokka on valinnut edustajan ja varaedustajan. Oppilaskunnan hallituksen kokous on noin kerran kuussa ja siellä käsitellään koulun yhteisiä asioita ja koko kaupungin lasten- ja nuorten ääni hanketta (LNÄ). Oppilaskunnan edustajat tuovat oppilaiden mielipiteet oppilaskunnan hallituksen kokoukseen. Lisäksi oppilaskunnan hallitus pääsee vaikuttamaan joihinkin koulussa järjestettäviin tapahtumiin sekä järjestämään niitä itse ohjaavien opettajien ja muun koulun henkilökunnan kanssa. Oppilaskunnan hallituksesta osallistuu muutama jäsen yhteisöllisiin oppilashuollon palavereihin. Oppilaskuntaa ohjaavat Sari Heino ja Jasmin Sagulin.

Hyvinvointi: Eri luokka-asteet pitävät päivänavauksia Uskallan olla oma itseni -teemalla. Oppilaskunta ideoi tempauksia ja toimintaa kaveritaitoihin liittyen.

1-2 lk: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa arjen valintoihin, esimerkiksi luokan säännöt, luokan vastuutehtävät, toiveiden huomioiminen.

3.lk Oppilaille jaetaan vastuutehtäviä, joissa vuorotellaan. Esille tulevia toiveita toteutetaan mahdollisuuksien mukaan.

4.lk Oppilailla on erilaisia vastuutehtäviä. Oppilaat ovat olleet mukana suunnittelemassa luokan sääntöjä, oppilailla on välillä mahdollisuus vaikuttaa myös opiskelutapoihin.

5.lk Oppilaat ovat osallistuneet hyvän käyttäytymisen palkkiojärjestelmän suunnitteluun. Oppilaat ovat olleet päättämässä valinnaisaineiden sisällöistä yhdessä opettajien kanssa.

6.lk Osa oppilaista toimii vertaissovittelijoina (Verso) ja toteuttavat ryhmäyttämistä eri luokka-asteille.

Kiusaamiseen puuttuminen koulussamme

Koulussamme toimitaan Järvenpään kaupungin kiusaamistapausten selvittelymallin mukaisesti. Luokissa pyritään ennaltaehkäisemään kiusaamista käyttämällä erilaisia pedagogisia toimintaohjelmia esimerkiksi Hyvää mieltä yhdessä -materiaalia luokan yhteishengen kehittämiseksi. Lisätietoa materiaalista löytyy tästä linkistä: Hyvää mieltä yhdessä. Noudatamme yhteisesti sovittuja toimintatapoja kiusaamistapausten selvittelyssä.

Verso-toiminta Mankalan koulussa

Mankalan koulussa on käytössä Verso eli vertaissovittelu. Se on kouluille kehitetty toimintamalli, jossa koulutetut vertaissovittelijaoppilaat sovittelevat muiden oppilaiden välisiä konflikteja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toimintamallissa korostuu oppilaiden omakohtainen osallisuus ja aktiivinen toimijuus. Vertaissovittelussa sovitellaan “lasten kokoisia” asioita kuten nimittelyjä, haukkumisia, tönimistä, etuilua ja leikkien ja pelien säännöistä syntynyttä riitaa.

Vertaissovittelijat auttavat osapuolia itse löytämään tilanteeseen ratkaisun niin, että konflikti ei enää osapuolten välillä jatku tai toistu. Sovittelussa osapuolet saavat kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta, kuvata tuntemuksiaan ja pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja. Mallia noudattamalla edetään sopimukseen, jonka toteutumista seurataan. Mikäli vertaissovittelu ei johda toivottuun tulokseen, ohjataan tapaus aikuisjohtoiseen sovitteluun.

Mankalan koulussa vertaissovittelijoina toimivat koulutetut 5. ja 6. luokan oppilaat. Vertaissovittelijoiden toimintaa tukee opettajista koostuva Verso-tiimi.

Tahdotko jakaa jutun? Se käy kätevästi tästä!