Etusivu/Opetus ja kasvatus/Perusopetus/Koulut/Koivusaaren koulu/Opetus Koivusaaressa
Opetus Koivusaaressa
Järjestyssäännöt
Rules of order in other languages (AR, EN, ET, RU, UA)
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjaus tukee oppilaan kasvua, kehitystä ja opiskelua. Perusopetuksen 7.–9. luokkien oppilaanohjaus koostuu luokkamuotoisesta ohjauksesta, henkilökohtaisesta ohjauksesta, pienryhmäohjauksesta, työelämään tutustumisesta sekä jatko-opintoihin suunnistamisesta. Ohjausta tarjotaan jokaiselle oppilaalle.
Koivusaaren koulun oppilaanohjaajat:
Asta Kangasjärvi, p. 040 315 2674, etunimi.sukunimi@jarvenpaa.fi
Eeva Rinne, p. 040 315 2675, etunimi.sukunimi@jarvenpaa.fi
7. -luokkalainen
Opotunteja on 1. ja 3. jaksolla yksi tunti viikossa. Oppilaanohjauksessa tutustutaan yläkouluun, oppilaan omiin vahvuuksiin, opiskelutekniikkaan, valinnaisaineisiin, Suomen elinkeinorakenteeseen ja – koulutusjärjestelmään.
Päättyvät oppiaineet: Jos oppilas ei valitse valinnaisaineeksi käsityötä tai kotitaloutta, kyseiset oppiaineet päättyvät 7. luokan jälkeen. Tällöin näiden oppiaineiden arvosanat siirtyvät suoraan 9. luokan päättötodistukseen.
8. -luokkalainen
Opotunteja on 2. ja 4. jaksolla yksi tunti viikossa. Oppilaanohjaustunneilla käsittelemme mm. itsetuntemusta, ammatillista- ja lukiokoulutusta sekä työelämään tutustumiseen (TET) liittyviä asioita.
Oppilaalla on tarvittaessa mahdollisuus saada opolta yksilöohjausta.
Päättyvät oppiaineet: 8. luokan jälkeen historian opinnot peruskoulussa päättyvät. Arvosana siirtyy suoraan 9. luokan päättötodistukseen. 9. luokalla alkaa yhteiskuntaoppi, josta oppilas saa oman arvosanan.
9.-luokkalainen
Opotunteja on jokaisessa jaksossa tunti viikossa. Oppitunneilla pääpaino on jatko-opinnoissa ja tulevassa yhteishaussa.
Kaikki 9. luokkalaiset käyvät opon kanssa keskustelun jatko-opinnoista. Lisäksi oppilaat osallistuvat tarvittaessa pienryhmäohjaukseen, jossa käsitellään jatko-opintoja.
Oppilaalla on mahdollisuus tutustua toisen asteen oppilaitoksiin 9. luokan aikana ennen kevään yhteishakua.
Valinnaiset oppiaineet
7. luokkalaiset valitsevat 3. jaksolla valinnaisaineet 8. – 9. luokille. Pääsääntöisesti oppilailla on valittavana neljä valinnaisainetta seuraavasti:
A-kori 2 h viikossa, jota opiskellaan 8. – 9. luokalla.
A-kori 0,5 h viikossa, jota opiskellaan vain 8. luokalla.
B-kori 2 h viikossa, jota opiskellaan 8. – 9. luokalla
B-kori 1 h viikossa, jota opiskellaan 8. – 9. luokalla.
Valinnaisaineista järjestetään keväällä huoltajille vanhempainilta ja oppilaille valinnaisainemessut.
Työelämään tutustuminen (TET)
7. -luokkalaiset ovat TET:ssa koulun keittiössä yhden päivän (klo 10.00 – 13.00). Oppilaat menevät keittiölle pareittain oppilaanohjaajan tekemän aikataulun mukaisesti. Mikäli samaan aikaan on koe, oppilas käy suorittamassa sen.
8. -luokkalaiset tutustuvat 4. jaksolla viiden päivän ajan (pl. arkipyhät) työelämään yläkoulun ulkopuolella (keväällä 2025 viikot 16 ja 17, jolloin TET-jaksolla on aina puoli luokkaa kerrallaan). Työelämään tutustumisen tavoitteena on lisätä oppilaan työelämän tuntemusta. Oppilas hankkii TET-paikkansa pääsääntöisesti itse. Oppilaanohjaaja auttaa käytännön järjestelyissä.
9. -luokkalaiset tutustuvat syyslukukaudella kymmenen päivän ajan(pl. arkipyhät) työelämään yläkoulun ulkopuolella (syksyllä 2024 viikot 47-48 ja 49-50, jolloin TET-jaksolla on aina puoli luokkaa kerrallaan). Työelämään tutustumisen tavoitteena on lisätä oppilaan työelämän tuntemusta. Oppilas hankkii TET-paikkansa pääsääntöisesti itse. Oppilaanohjaaja auttaa käytännön järjestelyissä.
Oppilas täyttää työnantajan kanssa TET-sopimuksen, jonka hän tuo oppilaanohjaajalle, työnantajalle jää oma tiedote. Oppilas ottaa TET-sopimuksesta itselleen kuvan kännykällä. Oppilas vie TET-jakson alkaessa työpaikalle TET-todistuksen, jonka hän tuo opolle näytettäväksi seuraavalle opotunnille.
9. luokkien yhteishaku
Perusopetuksen jälkeisen koulutuksen yhteishaussa oppilas voi hakea yhdellä hakulomakkeella hakuaikana ammatillisiin perustutkintoihin, lukioihin, TUVA-koulutukseen, kansanopistojen oppivelvollisille tarkoitettuihin vapaan sivistystyön linjoille tai vaativan erityisen tuen perusteella järjestettävään ammatilliseen koulutukseen.
Oppilas voi laittaa hakulomakkeelle enintään seitsemän hakutoivetta. Hakutoivejärjestyksellä on merkitystä, koska oppilas voi saada yhteishaussa vain yhden opiskelupaikan. Haku keväisin sähköisesti osoitteessa www.opintopolku.fi. Oppilaat tekevät haun itse kotona tai halutessaan koulussa oppilaanohjaajan kanssa.
Oppilaanohjaaja koordinoi yhteishakua ja tiedottaa siitä oppilaanohjauksen tunneilla, henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa sekä Wilmassa huoltajille. Oppilaan täytyy varmistaa opiskelupaikka, jotta ei menetä sitä.
Tukioppilastoiminta
Tukioppilastoiminta on tärkeä osa Koivusaaren koulun toimintaa. Tukioppilaat toimivat seitsemäsluokkalaisten apuna erityisesti lukuvuoden alussa. Jokainen seiskaluokka saa omat kummitukioppilaansa, jotka tutustuvat luokkaan, ryhmäyttävät heitä, pitävät muutaman tunnin syksyn aikana ja järjestävät heille mukavaa toimintaa myös kouluajan ulkopuolella, esimerkiksi seiskaluokkalaisten oman discon. Tukioppilaat toimivat myös linkkinä oppilaiden ja opettajien välillä; he kertovat opettajille havaitsemistaan ongelmatilanteista, kiusaamistapauksista ja ryhmän toiminnasta.
Tukioppilaat ovat koulun yhdeksäsluokkalaisia. Heidän koulutetaan tehtäväänsä kahdeksannen luokan aikana minivalinnaiskurssilla, josta suurin osa oppilaista valitaan tähän luottamustehtävään. Kurssilla harjoitellaan itsetuntemusta, ryhmätoimintaa, yhteistyötaitoja sekä puhutaan kiusaamisen ehkäisystä.
Kahdeksannen luokan kevätlukukaudella uudet tukioppilaat harjoittelevat toimintaansa yhdeksäsluokkalaisten tukioppilaiden avustamina ja loppukeväästä järjestävät yhdeksäsluokkalaisille lähtöjuhlan.
Tukioppilaat saavat toiminnastaan todistuksen, joka on arvokas liite jatko-opintoihin pyrkiessä. Tukioppilastoiminta opettaa nuorelle kantamaan vastuuta yhteisistä asioista ja toimimaan yhteisen hyvän eteen.
Osa-aikainen erityisopetus
Osa-aikainen erityisopetus on tarkoitettu oppilaille, joilla on todettu joko ala- tai yläkoulun aikana lieviä oppimis- tai sopeutumisvaikeuksia.
Oppilas opiskelee pääsääntöisesti omassa opetusryhmässään, mutta hän voi saada erityisopetusta joko yhdessä tai useammassa oppiaineessa.
Jos herää epäilys, että oppilaalla on oppimiseen tai muuhun koulunkäyntiin liittyviä vaikeuksia, tehdään pedagoginen arvio tuen tarpeesta. Arvion pohjalta oppilaalle voidaan tehdä tehostetun tuen päätös ja oppimissuunnitelma, joiden valmistelusta vastaa oppilaan luokanvalvoja.
Jos tehostettu tuki ei riitä ja oppilas tarvitsee jatkuvasti erityisopetusta yhdessä tai useammassa oppiaineessa, hänet voidaan siirtää erityisen tuen piiriin. Erityisen tuen suunnittelusta vastaa erityisopettaja.
Jos oppilaalle on tehty tehostetun tuen tai erityisen tuen päätös, hänellä on etuoikeus erityisopetukseen. Erityisopetusresurssin jakamisesta päätetään erityisopetuksen tiimissä, johon kuuluvat erityisopettajat ja rehtori.
Koivusaaren koulun erityisopettajat 2024-2025 ovat:
Eveliina Kaasalainen, Katariina Kurkela ja Liina Sourander (etunimi.sukunimi@jarvenpaa.fi)