Brändi
Järvenpään brändi, visuaalinen ilme ja puhetapa uudistui vuoden 2019 lopussa. Me kaikki järvenpääläiset luomme Järvenpään brändiä. Olemme brändilähettiläitä eli järvenpäähenkilöitä!
Järvenpään brändikonseptin kantavana ajatuksena eli “järvenpääasiana” on “syvä yhteys”. Järvenpää on viisas ja väkevästi inhimillinen kaupunki, joka haluaa luoda syvää yhteyttä vastaamalla kokijansa tarpeisiin ja tunteisiin. Syvää yhteyttä on esimerkiksi kaupungin ja luonnon, kulttuurihistorian ja nykykulttuurin, yritysten ja kaupungin sekä tietenkin asukkaiden välillä. Järvenpääläisillä on syvä yhteys kotikaupunkiinsa ja sitä halutaan vahvistaa.
Saavutettava ja uudistuva Järvenpää on tunnistettu “järvenpääpiirteiksi”, jotka ovat perusta kaikelle sille, mistä kaupunki haluaa olla kuuluisa.
“Järvenpääomaksi” puolestaan on nostettu “Taiteen ja kulttuurin Järvenpää”, “Innostava ja kannustava Järvenpää” sekä “Elävä ja luonnollinen Järvenpää”. Järvenpääoma on kaikkea sitä, mitä toteutuu Järvenpäässä joka päivä ja ansaitsee paikkansa kaupungin viestinnän keskiössä.
Järvenpään brändin kulmakivien perusteella on määritelty kaupungin puheentapa, joka on raikas ja selkeä. Kaupungin ääni ei kangertele eikä pölyty. Se puhuu avoimesti ihmiseltä ihmiselle.
Klikkaamalla alta saat kuvan isompana pdf-kuvana.
Luonnotar-logo
Järvenpään uuden brändikonseptin logona on Sibeliuksen Luonnotar. Luonnotar on Jean Sibeliuksen sopraanolle ja orkesterille säveltämä sinfoninen runo, joten logo sitoo modernin Järvenpään arvokkaaseen kulttuurihistoriaamme. Luonnottaren näkee logossa, kun hahmottaa sen värillisen osan paksuina hiuksina kehystämässä naisen kasvoja.
Logo on upean monitulkintainen ja siinä voi nähdä erilaisia muotoja ja merkityksiä Luonnottaren lisäksi: j-kirjaimen, perinteisiin sitovan silkkiuikun, nuottiavaimen… Logoa käytetään eri väreissä ja eri tavalla kuvioituna.