Väylävirasto: Tikkurilan ratapihan valmistuessa päättyy Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen ensimmäinen vaihe

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen ensimmäinen vaihe on valmis. Tikkurilan ratapihan töiden valmistuminen sinetöi lähes vuosikymmenen mittaisen hankevaiheen, joka on keskittynyt liikennepaikkojen parantamiseen.

Kuvassa asennetaan vaihdetta Tikkurilassa syksyllä 2023.
Kuvassa asennetaan vaihdetta Tikkurilassa syksyllä 2023. Kuva: Terho Truhponen, Rejlers Oy.  

Helsinki–Riihimäki-ratahanke luo edellytyksiä sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella. Vuosina 2015–2030 kolmessa vaiheessa toteutettavan ratahankkeen ensimmäinen vaihe on nyt valmis.

Vuosille 2015–2024 ajoittuneen hankkeen ensimmäisen vaiheen viimeinen kohde oli Tikkurilan ratapiha, jonka vaihteiden, raiteiden ja laitureiden muutostyöt valmistuivat marraskuussa. Tikkurilassa tehdyt muutokset mahdollistavat tulevaisuudessa kolmen sijaan neljä raidetta kaukoliikenteen sekä Riihimäen ja Lahden suunnan lähijunien käyttöön.

”Kun hanke kokonaisuudessaan valmistuu, on pääradalla vähintään neljä raidetta koko matkalla Helsingistä Riihimäelle saakka. Nämä muutokset parantavat pääradan toimintavarmuutta ja mahdollistavat junavuorojen lisäämisen”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Riitta Parviainen.

Hankkeen työt vuosina 2015–2024

Marraskuussa 2024 valmistunut ensimmäinen vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen. Siihen on sisältynyt Tikkurilan ratapihan uudistamisen lisäksi Riihimäen ratapihan työt, tavaraliikenneraiteen rakentaminen Keravalle sekä läntisen lisäraiteen rakentaminen Järvenpään Ainolan ja Purolan välille.

Riihimäen henkilöratapiha uudistui vuosina 2017–2021.
Riihimäen henkilöratapiha uudistui vuosina 2017–2021. Kuva: Terho Truhponen, Rejlers Oy. 

Rakentaminen käynnistyi vuonna 2016 Keravalta, jonne rakennettiin tavaraliikenneraide Vuosaaren radalta Sköldvikin radalle. Syyskuussa 2017 valmistunut raide palvelee Vuosaaren sataman tavaraliikennettä ja mahdollistaa tavaraliikenteelle aiempaa sujuvamman kulun Keravan ohi.

Hanke eteni Järvenpäähän, jonne rakennettiin läntinen lisäraide Ainolan ja Purolan välille sekä uudet ykköslaiturit Järvenpäähän ja Saunakallioon. Junaliikenne lisäraiteella alkoi lokakuussa 2018.

Nyt päättyneen hankkeen ensimmäisen vaiheen merkittävin muutoskohde oli Riihimäen henkilöratapiha, jonne tehtiin vuosina 2017–2021 muun muassa mittavat vaihde- ja raiteistomuutokset sekä sähkörata- ja turvalaitemuutokset. Riihimäen aseman palvelutasoa parannettiin rakentamalla korkeat ja esteettömyysvaatimukset täyttävät laiturit kunnostettuine laiturikatoksineen, uudet hissit sekä uusimalla valaistusta ja laiturinäyttöjä. Lisäksi asematunneli perusparannettiin kauttaaltaan ja sitä jatkettiin Peltosaaren suuntaan.  

Video hankkeen 1. vaiheen valmistumisesta: https://youtu.be/0s0rNPgjN9s 


Lisätietoja hankkeesta:
Väylävirasto
Riitta Parviainen, projektipäällikkö, etunimi.sukunimi@vayla.fi, puh. 0295 34 3034  
Piia Jokihaara, projekti-insinööri, etunimi.sukunimi@vayla.fi, puh. 0295 34 3038


Seuraa hanketta: 
https://www.facebook.com/hkiriihimaki 
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki


Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2030. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.

Tahdotko jakaa jutun? Se käy kätevästi tästä!