Väylävirasto: Järvenpään Ainolan aseman läntinen laituri on poissa käytöstä 30.6.–7.7

Turvalaitteiden käyttöönottotarkastusten vuoksi Ainolan läntinen laituri on suljettu heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Poikkeusjärjestelyiden aikana itäinen laituri palvelee molempiin suuntiin matkustavia. Heinäkuussa alkaa myös Kytömaan ja Ainolan välisen läntisen lisäraiteen rakentaminen. 

Ainolan asemalla tehdään turvalaitteiden käyttöönottotarkastuksia, jolloin aseman läntinen laituri on suljettuna. Töiden aikana molempiin suuntiin matkustavat nousevat junaan itäiseltä laiturilta eli raiteelta 2.

Läntinen laituri (raide 1) on poissa käytöstä sunnuntaista 30.6. kello 4 alkaen sunnuntaihin 7.7. kello 4 saakka. 

Heinäkuun 7. alkaen käytössä vain läntinen laituri

Heti turvalaitteiden käyttöönottotarkastusten jälkeen 7.7. kello 4 alkaen laiturijärjestely muuttuu niin, että joulukuulle saakka (14.12.) käytössä on vain läntinen laituri (raide 1). Sitä käyttävät molempiin suuntiin liikkuvat matkustajat. Uusi itäinen laituri otetaan käyttöön 15. joulukuuta.

”Uutta itäistä raidetta on jo rakennettu niin, että jäljellä on enää päällysrakenteen rakentaminen asemalaiturin kohdalla. Se edellyttää laiturin purkua, sepelitukikerroksen rakentamista sekä kiskojen ja pölkkyjen asentamista laiturin tilalle”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Läntisen lisäraiteen työt käynnistyvät heinäkuussa

Heinäkuussa alkaa myös läntisen lisäraiteen rakentaminen. Läntisen lisäraiteen rakennusurakassa Kytömaan ja Ainolan välille rakennetaan yli kolme kilometriä uutta raidetta, neljä siltaa ja tarvittavat vaihteet. Näiden lisäksi tehdään sähköratamuutoksia sekä asennetaan uusia turvalaitteita ja rakennetaan meluseinä radan varteen. Uusi urakka on arvoltaan koko ratahankkeen tähänastisista urakoista suurin, 34 miljoonaa euroa.

Samassa urakassa toteutetaan Järvenpään kaupungin Jokamiehenraitin rakentaminen Horsmatien paikalle, uuden itäisen laiturin viereen. 

”Lisäraiteet parantavat junaliikenteen sujuvuutta Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla. Uudet raiteet tulevat tarpeeseen, sillä rataosan kapasiteetti ei riitä kasvaneille liikennemäärille”, sanoo Parviainen.

Työ alkaa heinäkuussa lisäraiteen pohjarakenteiden rakentamisella. Tämän vuoden aikana läntisen lisäraiteen rakennustöitä tehdään raiteiden sivussa tai raideliikenteen mahdollistamissa katkoissa. Liikenne siirtyy uudelle itäiselle lisäraiteelle joulukuussa 2024, jonka jälkeen työt keskittyvät läntisen lisäraiteen rakennukseen. Urakoitsijana toimii Kreate Oy.

Seuraa töiden etenemistä verkkosivuilla ja somessa

Järvenpään työt ovat osa vaiheittain toteutettavaa Väyläviraston Helsinki–Riihimäki-ratahanketta, jossa lisätään pääradan kapasiteettia. Hankkeen tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja parantamalla sen kykyä sietää häiriöitä.

Rakentamisen käynnistyessä tulevista muutoksista ja työn etenemisestä tiedotetaan Väyläviraston verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi HSL ja VR tiedottavat matkustajaliikenteen muutoksista verkkosivuillaan sekä omissa sosiaalisen median kanavissaan. Tarkat aikataulut ja tiedot ovat luettavissa aseman näytöiltä, HSL.fi-sivuilla ja HSL-sovelluksessa sekä vr.fi:n ja VR Matkalla -sovelluksen matkahaussa.


Lisätietoa poikkeusliikenteestä:

HSL Viestintä, mediadesk 040 163 2818 / viestinta@hsl.fi 
VR Viestintä, 029 4347 123 / viestinta@vr.fi 


Lisätietoa hankkeesta:

Väylävirasto: Riitta Parviainen, projektipäällikkö, etunimi.sukunimi@vayla.fi, puh. 0295 34 3034


Seuraa hanketta:

https://www.facebook.com/hkiriihimaki 
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki 

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2030. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.


Tiedote on julkaistu alun perin Väyläviraston sivuilla.

Jaa juttu: