Imagotutkimus 2025: Pääkaupunkiseutulaisten kiinnostus Järvenpäätä kohtaan on kasvanut, järvenpääläiset kritisoivat kaupungin keskustaa

Järvenpään kaupungin uusimman imagotutkimuksen tulokset ovat valmistuneet. Tulosraporttiin voi tutustua tiedotteen lopussa olevan linkin kautta.

Imagotutkimus tehtiin Järvenpäässä nyt neljännen kerran. Aiemmat tutkimukset ovat vuosilta 2019, 2021 ja 2023. Tutkimus on räätälöity Järvenpään kaupungille ja toteutettu yhteistyössä Taloustutkimuksen kanssa.

Imagotutkimuksen kyselyyn pääsi vastaamaan avoimen kyselyn kautta 13. – 26.1.2025 ja samaan aikaan Taloustutkimuksen Internet-paneelin kautta. Vastaajina olivat 15-79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimusaineisto on painotettu sukupuolen, iän sekä asuinpaikan mukaan kohderyhmää vastaavaksi. Vastauksia saatiin kaikkiaan 2051. Järvenpääläisten vastauksia tästä oli 909.

Järvenpää tunnetaan kulttuurista

Tutkimuksen perusteella kokonaiskäsitys Järvenpäästä on pysynyt melko hyvänä ja se oli kaikissa vastaajaryhmissä n. 3,4 asteikolla 1-5. Kokonaisnäkemystä Järvenpäästä ei imagotutkimuksessa kysytty suoraan vastaajilta, vaan se laskettiin tilastollisin menetelmien imagollisten väittämien perusteella.

Positiivista kehitystä oli erityisesti pääkaupunkiseutulaisten näkemyksissä. Heidän mielestään Järvenpäässä on aikaisempaa enemmän mielenkiintoisia kulttuuritapahtumia ja -kohteita sekä majoitus- ja ravintolapalveluja. Myös Järvenpään kiinnostavuus työntekopaikkana ja Järvenpään kaupungin kiinnostavuus työnantajana on parantunut pääkaupunkiseutulaisten silmissä.

”Järvenpää on kulttuurikaupunki ja on hienoa, että se tiedostetaan entistä paremmin pääkaupunkiseudulla. Tänne on helppo tulla nauttimaan ainutlaatuisista kulttuurikohteista ja runsaasta tapahtumatarjonnasta”, kaupunginjohtaja Iiris Laukkanen sanoo.

Järvenpään tunnetuin kulttuuri- ja vierailukohde on edelleen Ainola, mutta entistä useampi tuntee myös esimerkiksi tapahtumakeskus Aino Areenan, Eero Järnefeltin taiteilijakodin Suvirannan sekä tänä keväänä laajemmin yleisölle avautuvan Villa Kokkosen.

Imagotutkimus auttaa kehittämään kaupunkia

Järvenpääläisten kriittisyys kotikaupunkiaan kohtaan on kasvanut kuuden kuluneen vuoden aikana tehdyissä imagotutkimuksissa. Uusimmassa tutkimuksessa kritiikkiä tuli erityisesti siitä, että kaupunkikeskustan elävyyden koetaan hiipuneen. Toisaalta parasta Järvenpäässä on asukkaiden mielestä aivan keskustan tuntumassa sijaitseva Rantapuisto.

Keskustan lisäksi järvenpääläiset suhtautuvat aiempaa kriittisemmin erityisesti väitteisiin elämisen turvallisuudesta Järvenpäässä sekä kaupungin vetovoimaisuudesta. Kiitosta järvenpääläiset antavat edellisten tutkimusten tapaan kaupungin sijainnista, kulttuuritarjonnasta sekä vapaa-ajanvietto- ja harrastusmahdollisuuksista.

”Kiitämme lämpimästi kaikkia imagotutkimuksen kyselyyn vastanneita. Tutkimustulokset antavat arvokasta tietoa kaupungin ja sen palveluiden kehittämisen tueksi pian alkavalla uudella valtuustokaudella”, viestintäjohtaja Heli Komulainen sanoo.

Imagotutkimuksen raportti 2025

Lisätietoja:

Heli Komulainen
viestintäjohtaja
Järvenpään kaupunki
puh. 040 315 3100
heli.komulainen@jarvenpaa.fi

Tahdotko jakaa jutun? Se käy kätevästi tästä!