Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Korkeat kuljetukset kiertoreitille Järvenpään Ainolanväylällä 17.9. alkaen
—Kadut ja liikenneVäyläviraston tiedote 13.9.2024
Järvenpään Ainolaan rakennetaan uusi rautatiesilta Ainolanväylän kohdalle. Rakentamisen vuoksi Ainolanväylän alikulkukorkeus laskee radan kohdalla neljään metriin tiistaina 17.9. alkaen. Väylä myös kapenee työmaan kohdalla, sillä liikenne kulkee vain yhdellä kaistalla.
Uuden rautatiesillan rakentaminen kestää noin kaksi kuukautta, eli arviolta marraskuun puoliväliin saakka. Rakentamisen ajaksi alikulkukorkeus on madallettu neljään metriin, joten korkeimmat kuljetukset eivät mahdu kulkemaan Ainolanväylän alitse.
Tien leveys yksikaistaiseksi kavennettuna on noin neljä metriä, mikä estää leveimpien kuljetusten kulun. Kiertoreitti kulkee Sipoontien kautta. Liikenne ohjataan molemmista suunnista Ainolanväylän liikenneympyröistä kohti Sipoontietä. Järvenpääntien suunnasta tultaessa Sipoontielle pääsee myös Lepolanväylän kautta.
Ainolanväylälle asennetaan liikennevalo-ohjaus, ennakkovaroitusmerkkejä ja korkeutta rajoittavat puomit. Lisäksi led-näytöt tiedottavat normaalia pienemmästä alikulkukorkeudesta.
”Liikennejärjestely tarvitaan siltaa rakentavien työntekijöiden turvallisuuden vuoksi. Viime vuonna itäpuolen sillan rakentamisen yhteydessä tapahtui useita ylikorkeista kuljetuksista aiheutuneita vaaratilanteita”, kertoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.
Pahoittelemme rakentamisesta aiheutuvia häiriöitä.
Karttakuva Ainolanväylän liikennejärjestelyistä:

Lisätietoja hankkeesta:
Väylävirasto
Riitta Parviainen, projektipäällikkö, etunimi.sukunimi@vayla.fi, puh. 0295 34 3034
Piia Jokihaara, projekti-insinööri,etunimi.sukunimi@vayla.fi, puh. 0295 34 3038
Lisätietoa Ainolanväylän tilapäisestä liikennejärjestelystä:
Kreate Oy
Hannu Helenius, puh. 050 309 2950, hannu.helenius@kreate.fi
Tapio Asikainen, puh. 045 204 4144, tapio.asikainen@kreate.fi
Seuraa hanketta:
https://www.facebook.com/hkiriihimaki
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki
Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.