Digiassistentti Kunta-Kati vastaa Järvenpään kaupungin sivuilla
—Kaupunki ja päätöksentekoJärvenpään kaupungin uusille nettisivuille ilmestyi 1. joulukuuta Kunta-Kati, keskustelevaan tekoälyyn perustuva digiassistentti. Kunta-Katin voi pompauttaa esiin sivujen oikeasta alalaidasta ja hänet voi sinne myös sulkea.
Kunta-Kati esittelee itsensä Järvenpään kaupungin uudeksi asiakaspalvelijaksi.
– Huomaathan, että olen tekoäly ja opettelen vielä työtäni. Kiitos kärsivällisyydestäsi, Kunta-Kati sanoo ja kertoo vastaavansa mielellään Järvenpään kaupunkia koskeviin kysymyksiin.
Kunta-Kati käyttää tekoälyä kaupunkilaisten kysymysten ymmärtämisessä sekä uusien asioiden oppimisessa.
Kunta-Kati on “määräaikaisessa työsuhteessa” eli pilottijaksolla Järvenpään kaupungilla liittyen valtiovarainministeriön rahoittamaan hankkeeseen, jossa kunnat yhdessä kehittävät tekoälyä. Järvenpään lisäksi vuoden kuluttua päättyvässä hankkeessa ovat mukana Porvoo, Riihimäki ja Kauniainen.
Kunta-Kati hakee vastaukset kysymyksiinsä mm. kansallisesta palvelutietovarannosta (PTV) ja kuntien ja kaupunkien yhteisestä aihekirjastosta ja antaa kunta- tai kaupunkikohtaiset vastaukset kysyjälle. Järvenpään kaupungilla on ennen digiassistentin käyttöön ottamista tehty iso työ hänen opettamisessaan järvenpääläiseksi eli Järvenpään omien vastausten syöttämisessä.
Kunta-Katia opetetaan kuntien yhteishankkeessa mm. englannin ja ruotsin kieliin sekä puheen tunnistukseen. Myös integraatio kansalliseen palvelutietovarantoon on vielä kesken.
– Analytiikan avulla saamme arvokasta tietoa Kunta-Katin käymistä keskusteluista ja pystymme arvioimaan sen tehokkuutta asiakaspalvelussa pilottijakson aikana, koko nettisivuhankkeen projektipäällikkönä Järvenpäässä työskentelevä Pekka Koponen sanoo.
Kunta-Kati osaa vastata yllättäviinkin kysymyksiin, kuten “Mitä kuuluu?” tai “Mikä on elämän tarkoitus?”. Jos hän ei osaa vastata, kysyjä ohjataan esittämään kysymyksensä kaupungin asiakaspalvelijoille.
Kunta-Katista voi antaa palautetta osoitteeseen viestinta@jarvenpaa.fi.