A
Opettajat pohtivat uuden opsin mukaista oppimisen arviointia
Arviointiin liittyvä kuulemiskierros (vuoden loppuun mennessä)
- kuultavat tahot: opettajat, myöhemmin oppilaat, huoltajat, nuorisovaltuusto, rehtorit
- uuden OPSin arviointikulttuuri avataan kyselyn yhteydessä (helpotetusti ja pakotetusti OPSin arviointiosuudesta poimittuna)
Kuuleminen – opettajat (opekokous):
- yhteinen alku: arviointikulttuuriin perehtyminen (30min.)
- apuna A4-lapulla käsitekartta/lista arviointikulttuurin teemoista:
- arvioinnin monipuolisuus
- rohkaiseva ja yrittämään kannustava ilmapiiri
- oppilaiden osallisuutta edistävä, keskusteleva ja vuorovaikutteinen toimintatapa
- oppilaiden tukeminen oman oppimisprosessinsa ymmärtämisessä sekä oppilaiden edistymisen näkyväksi tekeminen koko oppimisprosessin ajan
- arvioinnin avulla saadun tiedon hyödyntäminen opetuksen ja muun koulutyön suunnittelussa
- arvioinnin oikeudenmukaisuus ja eettisyys
- apuna A4-lapulla käsitekartta/lista arviointikulttuurin teemoista:
Tehtävänanto:
- jakautukaa pienryhmiin ja tutkailkaa uuden OPSin mukaisen arviointikulttuurin teemoja (A4 käsitekartassa):
- mikä on tuttua omassa työssä / koulussa?
- mikä on uutta, mihin tarvitaan muutosta?
Pienryhmäkeskustelu: vastataan sähköiseen kyselylomakkeeseen http://bit.ly/arviointi2016
- Mitkä arviointikäytänteet ovat parhaita keinoja tulevan opsin mukaisen arviointikulttuurin toteuttamiseen? 6 käsitekartan teemaa, jokaiselle oma vastausikkuna.
- Väliarviointi, kyllä vai ei? Yllätysperustelut! (kun klikkaa kyllä/ei joutuu perustelemaan kyllä/ei kantansa)
- Millainen olisi unelmien lukuvuositodistus?
- Mitkä arviointiin liittyvät asiat askarruttavat?
- Muita ideoita arvioinnin uudistamiseen?
Loppukeskustelu yhdessä (20min.)
- koonti pienryhmien keskusteluista ja vastauksista työyhteisöä varten: tavoitteena arviointikulttuurin sisäistäminen & muutokseen valmistautuminen